Peder Gidlund från Gratistidningen och Magneto presenterar en plattform som många företag och föreningar kan ”jacka-in-i” och få extra snurr på sin kommunikation med Content Marketing.

När tiden inte räcker till hamnar ofta företags utåtriktade kommunikation – som PR, marknadsföring och arbete i sociala medier – i sista rummet. Det trots att kommunikationen är bland det viktigaste i att bygga framgångsrika företag. 100P och Gratistidningen som “business partner” löser detta med en ny typ av CrossMedia abonnemang.

– Vi har fått signaler från många företag och kunder att man är vilse. Man vet att man måste synas och marknadsföra sig men medielandskapet idag är komplext. Många har provat Facebook och andra digitala varianter och blivit besviken på effekten. Det finns inga “quickfix” eller genvägar till framgång. Det har visat sig att engagemanget för varumärken och företag på Sociala medier är nästan noll. Nu kan vi äntligen erbjuda ett upplägg där vi “krokar arm” med våra kunder och tar på oss en stor del av det ansvaret för deras kommunikation och marknadsföring och som skapar tillväxt både på kort- och lång sikt.

CrossMedia abonnemang

Vi erbjuder en helhetslösning i ett abonnemang där det viktigaste ingår och man når ut i print-, digitala- och sociala kanaler, säger Peder Gidlund, ansvarig utgivare för Norrbotten Gratistidning som står bakom satsningen ”100P” och det nya CrossMedia abonnemanget.

Innanför väggarna på kontoret i Kiruna där bland andra Norrbotten Gratistidning, Kiruna Annonsblad och reklambyrån Krauz & Co har sina kontor finns hundratals år samlad erfarenhet från marknadsföring, kommunikation och formgivning. Med den starka utvecklingen som varumärkena haft under de senaste åren har också nya kompetenser tillkommit, bland annat inom information och kommunikation. Gratistidningen finns numer även på ett flertal orter i Norrbotten och på Gotland.

Det är en märkbart entusiastisk Peder Gidlund som berättar om det nya projektet – och företaget – där all den kompetensen nu samlas för att kunna erbjudas till kunder i en ny form.

– Namnet för hela satsningen är 100P, och vi har..

 

Stopp. Kan vi inte börja med namnet? Vad betyder 100P?

– Det har flera innebörder. Men den kanske tydligaste är att det kan vara en förkortning för 100 procent kommunikation, vilket är ungefär så vi ser på det. Vi ska jobba med alla inriktningar av företagens kommunikationsbehov och bidra med våra expertkunskaper, men det kan också stå för 100 procent partner.

 

Vad betyder det, utöver att göra annonser?

– Annonser i en tryckt produkt är absolut något vi kommer att göra, men dagens kommunikation är mer än så. Det gäller att kunna navigera mellan områden som content marketing, sociala medier, pressreleaser och andra typer av kommunikation, och att veta var marknadsföringspengarna gör bäst nytta. Eftersom vi har både expertis och egna kanaler – både digitala och i tidningsform – med väldigt bra räckvidd vågar vi påstå att vi har en bra bild av vad som fungerar, säger Peder Gidlund.

 

Hur skulle du beskriva er roll tillsammans med företagen? Sätter ni en person på kontoret?

– Riktigt så nära inpå kommer vi inte att vara dagligdags, utan vi ser oss lite mer som en ”business partner”, alltså någon som du samarbetar med, kan bolla idéer med – och som inte minst kan komma och agera blåslampa när det har varit tyst lite för länge.

 

En stor fördel som Peder lyfter fram är att 100P:s abonnemangstjänst som finns i olika nivåer som anpassas efter företagskunderna.

– Det blir inte dyrare än att man i dag annonserar regelbundet, men det blir mycket mer som ingår i paketet. Företag som har behov av det får bland annat en egen webbsida utan kostnad som kopplas till våra huvudsidor och lokala webbsajter, så de nyheter och material som läggs upp där visas för väldigt många. Att det i abonnemanget också ingår att vi hjälper till att skriva pressreleaser, som publiceras både hos oss och skickas ut till andra medier, är väldigt mycket värt, känner vi.

Hans L. Olofsson

Share This