Content marketing (eller innehållsmarknadsföring som det heter på svenska) har fått en explosionsartad popularitet de senaste åren. Istället för att bombardera din målgrupp med reklam blir du en kompis som hjälper dina målgrupp att hitta rätt. Artiklar, recensioner och rörlig media är inte längre exklusivt för massmedia. Kunderna bestämmer själva vilket innehåll de vill ta åt sig och sprida vidare, vilket höjer kraven på traditionell media, och öppnar upp ett utrymme för dig.

Varför Content Marketing?

Content marketing skapas med syftet att attrahera och behålla kunder genom att regelbundet skapa relevant och värdefullt innehåll med syftet att förändra eller förstärka ett konsumentbeteende. Det fokuserar på att förtjäna marknadsföring, inte köpa det. I grund och botten handlar content marketing om konsten att kommunicera med dina kunder utan att vara säljfokuserad. Det bygger på tron och strategin att det kommer att belöna företaget i längden att regelbundet dela med sig av information, genom att få mer lojala följare.

Vad är då content marketing rent konkret?

  • Blogg (där du exempelvis delar med dig kunskap inom ditt område)
  • Nyhetsbrev (varva relationsbyggande innehåll med säljfokuserat innehåll)
  • Youtube-kanal (exempelvis korta gör-det-själv-filmer)
  • Recensionssidor (recensera produkter och tjänster från olika företag)
  • E-bok eller handbok (fylld med värdefullt innehåll som kan vara av hjälp för din målgrupp)

Om du vill börja med content marketing kan det vara värt att tänka på några saker:

  • Bestäm dig för att satsa på en kanal i taget. Det är bättre att fokusera på en kanal och uppdatera den löpande än att öppna upp fyra och uppdatera dem sporadiskt. Innan du bestämmer dig kan det vara värt att fråga dig vart på Internet din målgrupp befinner sig och hur de vill ha sitt innehåll – i textform, ljudform eller videoform?
  • Fråga dig vad för typ av innehåll du tror att din målgrupp efterfrågar och vad för innehåll som kommer att upplevas som värdefullt för dem. Får du återkommande frågor från dina kunder eller bekanta? Utgå från frågorna när du skapar ditt innehåll!
  • Se över det innehåll du redan har – kundtjänst, artiklar på hemsidan, bilder – och sålla ut det du kan använda. Finns det någon relevant artikel du exempelvis kan använda i ditt nästa nyhetsbrev?
  • Planera för hur du ska sprida ditt material. Vad har du för egna kanaler? Kan du kontakta någon bloggare eller samarbetspartner som hjälper att sprida ditt material? Kan du köpa Google AdWords annons?
Share This